Kázání na 4. neděli postní, 26.3.2017, Brno Botanická

text: J 9, 1-41
Sestry a bratři,
určitě všichni víte, kde jsou Lurdy a co se tam událo. Patrně taky asi většina z vás aspoň tuší, že tady na Moravě máme repliku Lurdské kaple, pár kilometrů od Moravského Krumlova, ve vesnici Bohutice,. Ta kaple vznikla na popud tamního faráře Antonína Práška, a mimochodem, je stejně stará, jako tento
kostel. Včera jsem se tam byla podívat a překvapivě – nikdo tam nebyl! Nikdo asi nepotřebuje uzdravení! Jaká krása (hahaha)….
Co je podstatou poutních míst? Vyplývá to už z jejich názvu – pouť. Cesta. Cesta za uzdravením. Cesta, tedy změna, proces, přerod. I ti, kteří ve své bolavé situaci zažili “náhlé” zjevení, a pro své uzdravení zdánlivě nemuseli nic udělat, se ve svém životě vydali na cestu, alespoň mentální, aby došli uzdravení. Prozřeli. To je hodně, to je klíčové. Prozření.
A o tom je ten dnešní příběh z Janova evangelia – Ježíš uzdravil muže slepého od narození. To uzdravení, které Ježíš provedl na slepci, je zázračné, protože muž nikdy předtím neviděl. A najednou prozřel. Z našeho pohledu se stal zázrak, totální obrat. Stejně se udála zázračná uzdravení na poutních místech, ať už v Lurdech, Bohuticích či jinde. Stačí si přečíst děkovné vzkazy. Ti lidé si to nevymysleli. Nevím, jak vy starší, možná jste ještě někoho zažili, kdo měl dar uzdravovat, Žítkovské bohyně nebo někoho z generace proslulých československých léčitelů, pátera Ferdu třeba, já už jsem si o jejich působení a uzdraveních z mnohdy konvenční medicínou neléčitelných nemocí, jen četla. A dneska? Dneska umí medicína leccos, taky tomu mnohdy říkáme zázraky – třeba transplantovat tvář, srdce, novou rohovku, vlastně dneska lze téměř každému pomoct, když už ne vyléčit, tak aspoň zmírnit utrpení, postižení, nemoc. Umíme se o druhé dobře postarat, máme soucit, rozvinutou etiku na mnoha úrovních. Ale jako Ježíš nikdo z nás uzdravovat neumí.
Jenže – v tom dnešním příběhu by naše pozornost neměla zůstat zachycena na zázračném uzdravení. Ne na tom samotném aktu, kdy Ježíš uplácá z bláta kuličku,
plivne si do dlaní a tím vším muži dá zrak. Všechno je to symbol a v příběhu je to nakonec jen okrajovým děním. Daleko víc jde o ten posun, prohlédnutí, stav vidění versus trvalé slepoty.
Zajímavé taky je, co řeší ve spojitosti se slepcem Ježíšovi učedníci. Ti totiž dumají, kdo za to může, že je muž slepý. Nepřipomíná vám to něco? Hledání viníka, abychom nemuseli řešit samotný problém, anebo abychom řešení aspoň oddálili.
Kolik zbytečné energie se na to spotřebuje! Učedníci se, jako už tolikrát, chovají úplně tuctově. A Ježíš je na to upozorňuje. Nemají za úkol hledat viníka, oni mají bližnímu, který je nějak znevýhodněný (v tomhle případě slepotou) projevit milosrdenství, mají mu pomoct. Nemají bádat o blbinách, kdo za to může, namísto toho mají být lidmi činu, udělat něco pro druhého, který pořebuje pomoct.
Na začátku jsem mluvila o poutních místech, kde se stal zázrak. I tady se stal zázrak. Někteří, co u toho byli, z toho měli radost, přáli tomu člověku uzdravení a oslavovali Boha. Byli tam i tací, co žádné zázraky vidět nechtěli. Řekli bychom – takové normální lidské společenství, kde jsou různí lidé. Jenže, jak vypadá život, když člověk žije tak, že už ani nechce vidět, že by se mohlo stát něco dobrého, něco krásného, z čeho se můžeme aspoň chvíli prostě jenom tak radovat? Člověk, který se rozhodl vidět svět bez zázraků, bez dobra, bez krásy, bez okouzlení – jak vypadá život viděný takovýma očima, kdy vidíme jenom něco (to, co vidět chceme), jaký život žije takový člověk, jakou energii vyzařuje do svého okolí, do světa?
Jak dál plyne z Janova evangelia, někdo viděl Ježíše jako člověka obdařeného velikou Boží mocí, jako dobrého člověka, který dělal dobré skutky. No a jiný? Byli tací, co v něm viděli rebela a neznaboha, protože v sobotu plivl na zem a vyrobil bláto, čímž porušil veledůležitý Boží zákon o tom, že v sobotu se nesmí pracovat. Tedy ani vyrábět bláto.
Toho slepého žebráka si někteří lidi nevšímali. Mohli mít plnou hlavu svých problémů. Taky někdy nechci vidět a řešit problémy jiných, protože toho mám
prostě dost. A vlastně i trochu dokážu pochopit ty hloupé učedníky, kteří místo soucitu a milosrdenství začali přemýšlet o blbostech. A chápu i to, že někteří pochybovali a nechtěli hned vidět zázraky, nechtělli naletět dalšímu podvodníkovi. Ale v tom dnešním příběhu je ještě něco, co nedokázal pochopit ani Ježíš. A o tom jsou v podstatě všechna evangelia – že Ježíš udělá něco dobrého a někteří lidé mají radost a chválí Boha, no a někteří to nedokážou skousnout, protože je to třeba v sobotu nebo si před tím Ježíš neumyl ruce nebo prostě se najde nějaká jiná drobnost, která ale dokáže člověku odvést zrak úplně jinam. A začne se to řešit. Pro tohle Ježíš neměl pochopení. Měl pro lidi soucit a naději na cestu ven ze slepoty. Ale neměl pochopení pro oči, které dokážou proměnit to dobré a krásné, Boží a milosrdné, ve zlo. Jenom proto, aby nemuseli měnit svoje přesvědčení – o světě, o Pánu Bohu, o sobě samých. Kvůli vlastní pýše a lenosti sami nejsou schopni milosrdenství a jiným milosrdenství odepřou. Tohle je případ, kdy Ježíš mluví dokonce o něčem, co ani Pán Bůh lidem neodpustí. Co prostě nejde odpustit.
Když někdo kvůli svému přesvědčení odepře milosrdenství druhému člověku. A to jsme už úplně v realitě dneška. Jak to, že koukáme na ten samý svět, na ty samé lidi, na ty samé příběhy, na tu samou skutečnost, a vidíme každý něco úplně jiného? A někdy taky radši ani vidět nechceme, a tak nevidíme. Čím to je? Proroci v Bibli a po nich i Ježíš tomu dávají takovou zvláštní diagnózu. Říkají tomu „srdce obrostlé tukem.“ Proto prý máme zacpané uši a zavřené oči. Proto nejsme schopni vidět to Boží, když to přijde a reagovat na to. Je to ale naše zodpovědnost, co vidíme, na co koukáme a co to pro nás bude znamenat. Co s tím? Inu, i tom jsou vlastně Velikonoce. Že my sami s tím toho moc nedokážeme. A Velikonoce jsou za tři neděle. Ať vám zrak dobře slouží. Amen.

Příspěvek byl publikován v rubrice Kázání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..