Kázání na Hod boží svatodušní, Brno 8.června 2025
1.čtení: Sk 2,1 | 1. čtení: Řím 8,8 | Evangelium: Jan 20,19
Bratři a sestry,
dnes slavíme třetí největší křesťanský svátek, svátek seslání Ducha svatého, Letnice, Boží hod svatodušní. Tento den bychom mohli označit jako pilíř víry. Stálo na něm už tehdejší společenství učedníků, kterým Ježíš slíbil, že ve světě nezůstanou sami, ale budou mít právě Ducha svatého. Duch svatý nás drží pospolu i dnes. Pro většinu lidí mimo církev je tento důležitý den úplně neznámý. Letnice se nepojí s žádnými prázdninami, lidovými tradicemi, ani se dnem volna či státním svátkem. Navíc je docela obtížné vysvětlit druhým, co to ta třetí osoba Trojice vlastně je – lidé si různými způsoby polidštili představu Otce, Syna, ale jak naložit s Duchem svatým?
Co to vlastně Ježíš Kristus svým učedníkům dal, když jim dává Přímluvce, Ducha? Jak se dá dát Duch svatý, co to vlastně je? Ducha svatého se pokoušíme charakterizovat určitými kvaliltami. Ve Skutcích apoštolů je darování Ducha popsáno jako veliký hukot z nebe, ohnivé jazyky, kdy na každém učedníkovi spočine jeden. Duch svatý naplní učedníky a oni začnou mluvit různými jazyky. Mnoholičnost, inspirace, tvořivost. To jsou slova, která mě jako první napadají. Učedníci se možná tím pádem uvolnili a nebáli se projevit, co v nich je. Jako kdyby dar Ducha svatého měl opravdu posílit víru v to, že jsme všichni Bohem přijati coby jeho děti. Že každý z nás, tak jak jsme, se svými dary i nedostatky, s radostmi i bolestmi, právě teď a tady můžeme odhodit to břímě sebekontroly a bolestného skrývání (“co by na to řekli druzí?”) a být sami sebou. Projevit, co v nás je. Vždyť to různé mluvení jazyky, to klidně mohlo být i tak, že jeden se radoval, druhý si stěžoval, každý ze sebe dostal, co bylo potřeba a nebylo mezi nimi vlastně rozdílu. V tu chvíli to bylo bezpečné prostředí pro všechny. Každý měl ten nebeský “cejch”, ohnivý plamen, dotek Bohem a příslib, že Bůh je se všemi bez rozdílu. Apoštol Pavel v dopisu Římanům píše (8,8-9): “Ti, kdo žijí jen z vlastních sil, nemohou se líbit Bohu. Vy však nejste živi ze své síly, ale z moci Ducha, jestliže ve vás Boží Duch přebývá. Kdo nemá Ducha Kristova, ten není jeho.” Slova apoštola Pavla možná na první přečtení vyvrací to výše řečené. Je tu někdo, kdo Ducha Kristova nemá? Kdo? Snad ten, kdo se sám rozhodne, že bude žít jen z vlastních sil a nic dalšího nehodlá v životě akceptovat.
Duch svatý má mnoho tváří, je proměnlivý, je v tom, co rozvíjíme, čím překračujeme sebe směrem k druhému člověku a světu. Duch byl a je v rozličných podobách Duchem moudrosti a poznání, Duchem odhodlání a vnitřní síly, Duchem porozumění a pravé dobroty. Duchem lásky. Láskou. Apoštolové byli původně v místnosti zavřeni strachem. Vzpomeňme si na to, jak mezi ně přichází Kristus. A jako první dar jim dává pokoj. Dechne na ně a dává jim svého ducha, Ducha svatého. Svět jim ho nemůže dát, ale ani vzít. Ale Kristus ho dává. Ve Skutcích apoštolů pak čteme o reakci lidí na kázání apoštolů, kteří měli dar Ducha svatého. Ti lidé se ptali: “nenapili se apoštolové trošku mladého vína, že se takhle projevují?”. A Petr jim odpovídá, že ne, vždyť bylo teprve ráno. Působení Ducha totiž dává člověku esprit, jiskru, lehkost, humor, dar komunikace, uvolněnost, vnitřní svobodu a také statečnost. A tyhle dary a kvality v sobě nesli apoštolové, bylo to na nich vidět a lidé to z nich vnímali.
Na počátku se církev zrodila jako místo, kde mezi lidmi panovalo porozumění, kde lidé rozuměli Kristovu poselství, ač byli z různých zemí, míst, kultur a mluvili různými jazyky. Bylo to díky daru Ducha svatého. Pro lidi, pro tu církev v obecném slova smyslu, pro to obecenství, společenství lidí – byla různost darem. A právě tohle slavíme o Letnicích. Onu pestrost, dar pestrosti. Církev má být protiváhou Babylonské věži. Ta je symbolem svévole a nepochopení, těžkosti a nejasností, kdy lidé sami staví stavbu až do nebe, kterou snad chtějí Boha srazit z míst, kde jej sami vidí. Ve zmatení jazyků si lidé přestávají rozumět. Církev se zrodila k porozumění, aby oslovila lidi všech kultur, v polyfonii, mnohohlasem, kde různost neznamená ohrožení, ale obohacení. Pravda je, že v průběhu času jako kdyby církev začala mluvit jenom jedním jazykem – jedním způsobem. Dnes, věřím, se snad opět vracíme do doby, kdy církev (v tom širokém, obecném slova smyslu) mluví a bude chtít mluvit různými jazyky, ve kterých se doplňujeme v naší různosti. Věřím, že chceme žít tak, že budeme uznávat individualitu každého jedince, i s jeho odlišnostmi, a nebudeme nikoho vylučovat. Duch svatý je svobodný a i my máme žít ve svobodě ducha a Ducha nezhášet. Amen!