Kázání na 23.neděli v mezidobí, 7.září 2025, Brno Botanická 1
texty: Gn 48, 11-15/ Deuteronomium 30, 15-20/ Jan 10,10–15
Milé sestry, milí bratři,
dnešní zamyšlení, stejně tak i ostatní zářijová, jako každý rok směřují k péči o Stvoření, k zamyšlení se nad tím, kde v křesťanství nacházíme impulsy k ochraně přírody, světa, jehož jsme součástí, kde žijeme a realizujeme své cesty. V knize Deuteronomium slyšíme tato slova: „Hle, předkládám ti dnes život a dobro i smrt a zlo… vyvol si tedy život, abys byl živ ty i tvé potomstvo, miluješ-li Hospodina, svého Boha, posloucháš-li ho a přimykáš-li se k němu. On je tvůj život a délka tvých dnů.“ (Dt 30,15–20) Tento text je pozváním k rozhodnutí. Nejde o volbu mezi abstraktními možnostmi, ale o volbu každodenní: zda naše jednání bude cestou života, anebo cestou smrti. Platilo to pro Izrael, stojící na prahu zaslíbené země, a platí to i pro nás, ve chvíli, kdy se nás čím dál konkrétněji dotýkají příznaky ekologické krize, změn klimatu. Tohle téma se stává jednou z největších výzev pro lidstvo v 21. století. Jak se v tomto kontextu rozhodnout pro život? Bible nám skrze texty a zkušenost zaznamenanou jak se Starém, tak i Novém zákoně, nabízí tři obrazy, které mohou být vodítkem: obraz správce, zahradníka a pastýře. Správce ví, že to, co má v rukou, není jeho vlastnictví, ale svěřený dar. V ráji dostává člověk úkol „obdělávat a střežit“ zahradu. To není licence k drancování, ale pověření k odpovědnému hospodaření. Správa znamená udržovat rovnováhu, ne vyčerpávat zdroje. V perspektivě Deuteronomia je to právě tato volba: zvolit cestu života, znamená chovat se k zemi jako správce, ne jako vykořisťovatel. Zahradník je ten, kdo pečuje, kdo má ruce v zemi. Nevládne přírodě, ale s pokorou ji sleduje a pomáhá. Zahradník ví, že život nelze urychlit ani naprogramovat, že růst přichází z Boží moci a postupně, díky času a vhodným podmínkám. Péče o zahradu je školou trpělivosti, pokory, pozorování a míry. Když se dnes ptáme, jak zpomalit destruktivní tempo konzumní společnosti, obraz zahradníka nám připomíná, že život je darovaný proces, nikoli produkt, který lze neomezeně vyrábět. I tady Deuteronomium zaznívá jasně: zvolit život znamená pečovat tak, aby mohly růst další generace. Pastýř vede stádo, hledá ztracené, nese slabé. Tento obraz posouvá ekologickou otázku k dimenzi sociální: klimatická krize dopadá nejvíce na ty, kteří ji nezpůsobili – chudé, zranitelné, a také na budoucí generace. Pastýřský postoj vyjadřuje solidaritu. Rozhodnout se pro život neznamená pouze chránit přírodu, ale i pečovat o spravedlnost mezi lidmi. Volba života v Deuteronomiu má totiž komunitní rozměr: nejde o záchranu jednotlivce, ale o život celého lidu a jeho potomků.
Milé sestry, milí bratři, když slyšíme Boží výzvu: „Vyvol si život!“, můžeme ji slyšet i jako výzvu ekologickou. Naše generace rozhoduje, zda předáme zemi jako prostor plný života, nebo jako prostor, kde život dusí devastace prostředí, znečištění vzduchu, vody, úbytek druhů a k životu nevhodné teploty. Každý z nás nemůže změnit celý svět, ale každý můžeme svým postojem volit život: jako správce či správcová, kteří šetří a chrání; jako zahradník, zahradnice, kteří pečují a respektují; jako pastýř/ka, kteří nesou odpovědnost za slabší, vyloučené a ty ještě nenarozené. „Volit život“ dnes znamená přijmout duchovní povolání k udržitelnosti. Ne z povinnosti, ale z lásky k Bohu, který je naším životem, a z lásky k bližním, k těm, kteří přijdou po nás. Kéž nám Bůh, dárce života, dá moudrost i odvahu, abychom dokázali tuto volbu uskutečnit. Amen!